Mötesanteckningar 2019 08 14 – mötestider för hela hösten, inför möte med Verksamhetsområdeschef på Dalarnas museum

Hej!
Vi som kom till Espresso House 17.00 var, Jan.B., Jan-E, Nader och jag, Marica. Ulrika kan egentligen endast vara med fredag eftermiddagar och Maggan var i Bornholm.

Synpunkter från tecknare på modellteckningen

Responser från tecknare inför mötet vi ska ha med nya programsamordnaren eller rättare sagt, Verksamhetsområdeschef, Publika, Anna Lögdqvist på fredag 14.00 har kommit in. Jättebra!. Svar och glada tillrop från flera tecknare. Från Italien, Leksand … Bra att ha med till mötet på fredag.

Rutiner för att träffas.

Marica, sammankallande av möten, har slutligen begripit att det är viktigt att vi träffas. Strävan att få ner den typ av administration som drar fokus från själva tecknandet, möjligheter att teckna och att prata om tecknande och sådant som kan utveckla oss – står fortfarande fast. Men, för att utveckla möjligheterna att teckna, att hitta dem och tala om det så är det nödvändigt att träffas.
Så vi har möten med gruppen onsdag kl. 17.00 andra veckan i varje månad: 11 sept., 9 okt., 13 nov. och 11 dec.
Plats att träffas på diskuterades. Ett förslag var att prova igenom alla kafeerna i sta´n för att se vilket som är bäst? Förslagslistan: Thunstedtska (inte öppet på vintern), Främby udde (lite långt om man inte har bil), Bowlingklubben.
– Jan-Erik ska höra om krokigruppen kan ha möten på Magasinet.
… och jag (Marica) gör utskick för till alla tecknare om tid och PLATS för att komma med synpunkter, tips eller annat som han, hon, hen vill dela med sig av eller helt enkelt komma till mötet.
Att ta med till mötet med museets nya programsamordnare eller rättare sagt Verksamhetsområdeschef, Publika
• Bekräfta höstens tider! Så ev. ändringar kan annonseras i tid.
• Ny tid i januari. Det kan bli snärjigt runt jul, så det är bra att en tid i januari bokas lång tid i förväg.
• Komma fram till hur vi ska pratas vid, bestämma tider uppföljning osv. — vem, var och hur?
• Komma fram till eller bekräfta teckningsverksamhetens relation till museets verksamhet.
• Nytt möte om nya tider för 2020
• Feedback från och till vaktmästarna

Hedagar modell

Ja, det där … många vill … men hur ska det ordnas!
En av flera ideer är att göra som Annika B.:
Har du en plats där man kan vara så bestäm datum som passar dig.
(Marica och Jan förvarar klocka, tyger, podie och annat bra att ha som du kan använda.)
Ring och eller maila Jan B. om modell. När han ordnat fram modell …
Ring eller maila mig (Marica) om tid och plats. Gör gärna iordning ett litet program.
Du kan använda någon av våra mallar för hur du tänker dig att dagen ska läggas upp.
(mallarna/programmen finns att hämta på sajten modellteckning)
Så gör jag ett utskick till tecknarna och så lägger jag till det i kalendern på sajten
Du lägger också upp programmet som ett inlägg på sajten och taggar det med ”Inlägg om krokitillfällen – platser och tider” och ”Mer modellteckning”.
Det sista förutsätter att du kommer ihåg ditt användarnamn på sajten. Har du glömt det, så ring mig för att få tag i det. Om du inte kan göra ett inlägg så be mig om att göra det åt dig.

Heldagar modell och om att kunna enas om ett datum

Det har vi haft funderingar på … de finns i tidigare anteckningar från våra möten: Det är det där med att vi behöver ta in anmälningar eftersom de kommit så få när vi ordnat heldagar … och ordna det praktiska runt det. Till det praktiska kan vår sajt användas!

Avtackning av Linus för hans arbete som superadministratör för sajten modellteckning.

Vi i gruppen ska ta oss till Linus för att tacka av honom och i samband med det kompensera honom för sajtens kostnad som han ensam stått för under de sex år han varit superadministratör. Kostnader för domännamnsförnyelse och webbhotell.
Förslaget är att vi lägger till några kronor på teckningskostnaden som betalas (swishas) till den av oss i gruppen som tar på sig att kompensera Linus för hans mångåriga utlägg.

Ny superadministratör och sajtens hemvist.

Nej, vi har ännu ingen ny superadministratör för sajten efter att Linus avsade sig att vara det i våras. Just nu får det nog bli Nader eller jag som får försöka så gott vi kan. Förnärvarande ligger sajten på One.com och ev. ska vi låta den ligga kvar där. Alternativet är kanske att flytta in den i wordpress igen …? Nader och jag ska undersöka saken. Loopias webbhotell är ev. också ett alternativ.

Att göra -Avslutningsvis

– Nader och jag pratar vidare om hur vi ska göra med sajten…
– Jan-Erik ska höra om vi (krokigruppen + tecknare) kan ha månadsmötena på Magasinet.
… och jag (Marica) gör utskick för till alla tecknare om tid och PLATS för att komma med synpunkter, tips eller annat som han, hon, hen vill dela med sig av eller komma till mötet.

Vid anteckningsblocket Marica

ps. OM- sidan har jag fortfarande inte gjort riktigt klar.

Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *